1.2. Tarihsel Gelişimi

Tarihsel Gelişim

4 Eylül 2008 tarihinde Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanı atanarak kütüphane kuruluşu gerçekleştirilmiştir. 2009 yılı başında Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı’na, prefabrik bir binada 310 m² alan tahsis edilmiş, 2008-2009 II. Akademik yarıyılında Kütüphane ve Bilgi Merkezi adıyla hizmet vermeye başlamıştır. Kütüphanenin resmi açılışı da 08.04.2009 tarihinde yapılmıştır.

Kütüphanenin teknik alt yapısını kurmak amacıyla 2008 yılında 1 daire başkanı ve 1 uzman kütüphaneci görev almıştır.

2011 yılında yeni kütüphane binasının yapımı için proje çalışmaları başlatılmış, 2012 yılında yapımına başlanmış ve Ocak 2014’te Kütüphane ve Bilgi Merkezi olarak yeni binada faaliyet vermeye başlamıştır.

Kütüphane Hizmetleri

Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı 5.000 m² kapalı alana sahiptir. Merkezde Uluğbey, Biruni, Aşıkpaşazade ve Dursun Fakih Salonu isimli dört büyük salonun yanı sıra 7/24 Salonu, 1 konferans salonu, 6 adet 8’er kişilik proje ve grup çalışma odası, 1 adet görme engelli çalışma odası, 6 adet çalışma ofisi 1 adet danışma hizmetlerinin verildiği alan bulunmaktadır.

2018 yılı içerisinde Sürekli Eğitim Merkezi (SEM) geçici bir süre ile Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı 3. katına taşınmış olup bu katın kullanımı geçici bir süre durdurulmuştur. Bu katın toplam alanı 409 m²’dir.

Büyük salonlardan 882 m² olan Uluğbey Salonu ile 612 m² olan Biruni Salonu, kitaplıkların bulunduğu ve okuyucu hizmetlerinin verildiği salonlardır. Bu salonlarda bulunan rafların kapasitesi Yaklaşık 80.000 kitaptır. Aşıkpaşazade Salonu, süreli yayınların, tezlerin ve bulunduğu salondur. 608 m² alana sahiptir. Dursun Fakih Salonu ise 608 m² kapalı alana sahip olup, sadece ders çalışmak üzere hazırlanmış bir okuma salonudur. Bu salonda aynı anda 250 öğrenci ders çalışabilmektedir.

Kütüphanemizde bulunan tüm salon ve odaların toplam oturma kapasitesi 850 kişidir.

Konferans salonu 60 kişilik olup, kütüphane ile alakalı etkinlikler, eğitimler bu salonda yapılmaktadır. Herhangi bir etkinlik veya eğitim olmayan zamanlarda da salon, tek kişilik masalar kullanılarak bireysel çalışma salonu olarak değerlendirilmektedir.

7/24 Salonunda aynı anda 32 öğrenci ders çalışabilmektedir. Bu salonla beraber 60 kişilik Kafeterya da 7/24 açık tutulmaktadır. Bu iki alanın yetersiz geldiği durumlarda Dursun Fakih Salonu da 7/24 açık tutulmakta ve ders çalışan öğrencilerimizin hizmetine sunulmaktadır.

Proje ve grup çalışma odalarımız, öğrencilerimiz tarafından en çok kullanılan ilgi gören alanlardır. İkişer saatliğine ödünç verilen odalar 08.00-22.00 saatleri arasında hizmet vermektedir.

Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığının içerisinde 60 kişilik kafeterya, 2 adet mescit bulunmaktadır.

Üniversitemizin tüm birimlerinden Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı’na gelen, yaya kaldırımları engellilerin kullanabileceği şekilde yapılmıştır. Ayrıca Kütüphane binasının girişinden başlayıp tüm alanlara kadar engellilerin rahat bir şekilde kullanabilmeleri için engelsiz bina olarak inşa edilmiştir. Ayrıca bina içi engelsiz yürüyüş güzergahlarının da yapımı tamamlanmıştır.

Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı’nın tüm alanlarında elektrik, su, ısıtma, soğutma, havalandırma, yangın söndürme sistemleri otomasyona bağlanarak akıllı bina sistemi oluşturulmuş, bu sayede gereksiz kullanımlar önlenmiş ve güvenlik ön plana çıkartılmıştır.

Merkez Kütüphane dışında Osmaneli, Gölpazarı ve Pazaryeri Meslek Yüksekokullarında birer adet kütüphane bulunmaktadır. Meslek Yüksekokullarında üniversitemizin kuruluşundan önce mevcut bulunan kitaplar, Merkez Kütüphaneye getirilerek ayıklama ve kataloglama işlemleri yapılmış ve kütüphane otomasyon programına dâhil edilmiştir. Meslek Yüksekokullarında kütüphane olarak ayrılan mekânlarda, idari personel ve kısmi zamanlı öğrenciler tarafından, şube kütüphanesi olarak hizmet verilmektedir

Kütüphanemizde, 2008 yılında bağış olarak kazandırılan, yıllık bakım ücreti ödenen YORDAM Kütüphane ve Bilgi Belge Otomasyonu Programı kullanılmaktadır.

Kütüphanemizde kitapların sınıflandırılması ve yerleştirilmesi LC (Kongre Kütüphanesi) sistemine göre yapılmaktadır. 2018 yılı içinde Classification Web kurumsal üyeliği 4 kullanıcılı olarak yapılmıştır.

Basılı kitaplar, dergiler, tezler ve kitapdışı materyaller aynı arama motoru üzerinden taranabilmektedir.

Ödünç/iade işlemleri 2 adet KitapMatik (otomatik ödünç/iade cihazı, Selfcheck) ve 1 adet masa üstü ödünç/iade kiti ile yapılmaktadır.

Salonlarımızda 6 adet katalog tarama bilgisayarı bulunmaktadır. 2 adet RFID El Terminali mevcuttur.

2019 yılı Ocak ayı içinde, YORDAM Kütüphane ve Bilgi Belge Otomasyonu Programı yeni versiyonu ile güncelleştirilecektir. Kitapların ve süreli yayınların sistem üzerinde, kataloglama, ödünç verme, web üzerinden taranabilme imkânı bulunmaktadır. Ayrıca Otomasyon programının “Cep Kütüphanem” isimli mobil cihazlar için de uygulaması vardır. Bu uygulama sayesinde kütüphane ile alakalı birçok işlem buradan yapılabilmektedir. Ayrıca 2013 yılı içerisinde başlatılan bir çalışma ile kitapların kapak görüntüleri dahil edilmeye başlanmış ve 2018 yılı sonu itibariyle 55025 kitabın kapak bilgileri otomasyona dahil edilmiştir. Eksik kapakların da 2019 yılı sonuna kadar bitirilmesi planlanmaktadır.

Kitapların izinsiz kütüphane dışına çıkartılmasını engellemek için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı girişinde iki koridorlu RFID Güvenlik Kapısı, Süreli yayınların bulunduğu Aşıkpaşazade Salonu girişinde ise 2009 yılında satın alınan manyetik banda duyarlı güvenlik kapısı kullanılmaktadır.

Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı’nda bulunan tüm kitaplar, RFID etiketleri sayesinde takip edilmekte olup ödünç/iade işlemleri bu etiketler üzerinden yapılmaktadır. Bu sayede Kütüphane giriş/çıkışları kontrol altına alınmakta, istatistikler tutulmakta ve kaçak kitap giriş/çıkışı engellenmektedir.

Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı’na ait internet sayfası bulunmaktadır. İnternet sayfasının adresi: “http://w3.bilecik.edu.tr/kutuphane/dir. İnternet sayfamızda:

  • Katalog tarama, elektronik veri tabanları,

  • Kütüphane tanıtımı, duyurular,

  • İletişim bilgileri,

  • İşbirlikleri,

  • Kullanıcıların üniversitemiz dahilinde kullanabilecekleri diğer bilgiler bulunmaktadır.

Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı kullanıcılarına, ödünç ve iade işlemleri ile gecikmeler ve uyarılar e-postaları ve Cep Telefonları üzerinden SMS yoluyla yapılmaktadır. Bu sayede ödünç alınan materyallerin zamanında teslim edilmesi sağlanmaktadır.

Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, haftanın her günü 24 saat açıktır. Kitaplıkların bulunduğu salonlar, hafta içi günlerde 08.00-22.00, hafta sonu Cumartesi günü ise 11.00-18.00 saatleri arasında hizmet vermektedir. 7/24 Salonu ve kafeterya sürekli, Dursun Fakih (Okuma Salonu) ise ihtiyaç durumunda 7/24 açıktır.

Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı’nda aynı anda 815 okuyucu hizmet alabilmektedir.

Kütüphane Otomasyon Sistemi’nde 2018 yılı Kasım ayı itibariyle 20969 kayıtlı kullanıcı bulunmaktadır. Kullanıcıların kategorilere göre dağılımı şöyledir:

Kullanıcı Türü

Kullanıcı Sayısı

Öğrenci

16280

Akademik personel

554

İdari personel

259

Y. Lisans/Doktora

1492

TOPLAM

18585