3. Eğitim-Öğretim

3.1. Programların Tasarımı ve Onayı;

 3.1.1. Program Tasarımı

Üniversitemizde programların tasarlanması, iç ve dış paydaşlardan alınan görüşler çerçevesinde birim akademik kurullarında toplantılar yapılarak bölüm kararı alınmak suretiyle gerçekleştirilmektedir.

3.1.2. Paydaş Katılımı

Üniversitemiz birimlerince, düzenlenen konferans, panel, söyleşi vb. toplantılar; meslek odaları ve ilgili kurum ve kuruluşlarla yapılan yüz yüze görüşmeler ve öğrenci kulüp etkinlikleri kapsamında yapılan faaliyetler aracılığı ile paydaş görüşleri alınmaktadır. Konu ile ilgili olarak yapılan “ Programların Temel Yeterliliklerinin Belirlenmesi ve Mesleki Eğitimin Sektör İhtiyaçlarını Karşılayıp Karşılamamasının Değerlendirilmesi” konulu bir çalıştay 10 Ekim 2018 tarihinde sektör temsilcileri, mezunlar, akademik personel ve öğrencilerin katılımı ile gerçekleştirilmiş ve sonuçlarına yönelik bir rapor hazırlanmıştır.

Kanıt: KİDR/C/1.2/10         Çalıştay Sonuç Raporu.

KİDR/C/1.2/01          Çalıştaya ait video görüntülerini içeren CD.

3.1.2.1. Yansımalar

Paydaş görüşlerinden elde edilen veriler ve bilgiler değerlendirilerek programlara yansıtılmaktadır.

3.1.2.2. Bilgilendirme

Bölüm bilgileri ve ders planları öğrenci otomasyon programına tanımlanmaktadır ve birimlerin web sayfalarında yayınlanmaktadır.

3.1.3. Faaliyetler

Öğrencilerimize, laboratuvar ve proje çalışmaları, mesleki uygulama gibi faaliyetlerle araştırma yetkinliğini kazandırılmaktadır. Aynı zamanda ödev ve alan gezileri ile araştırma yetkinlikleri arttırılmaktadır.

3.1.4. İç-Dış Paylaşımlar

Her seviyede öğretim programı için hazırlanmış olan program ve ders bilgi paketleri ile Programların eğitim amaçları ve kazanımları (http://bologna.bilecik.edu.tr) internet adresi üzerinden ve öğrenci bilgi sisteminden paylaşılmaktadır.

3.1.5. Çıktı-TYYÇ Uyumu

Bologna sürecini yürütmekte olan Üniversitemiz program yeterliliklerini TYYÇ uyumlu olacak şekilde tasarlamaktadır. TYYÇ esasları doğrultusunda, programların yeterlilikleriyle ders öğrenme çıktıkları arasında ilişkilendirme yapılmaktadır. Bu maksatla her bölüm, her akademik yarıyıl sonrasında o dönem ders veren öğretim üyeleri/elemanları ile değerlendirme toplantısı yapmakta, program yeterlilikleriyle ders öğrenme çıktıları arasındaki ilişkilendirmeyi gözden geçirmektedir.

3.1.6. Uygulama/Alan Çalışmaları

Öğrencilerin yurt içi ve/veya yurt dışındaki işyeri ortamlarında gerçekleştirebilecekleri uygulama ve stajların iş yükleri belirlenmekte (AKTS kredisi) ve programın toplam iş yüküne dahil edilmektedir. 3+1 sistemi içerisinde bir yarıyıl işletmede uygulamada bulunan öğrenciler için 20 AKTS düzeyinde bir iş yükü planlanmıştır.

 

3.2. Programların Sürekli İzlenmesi ve Güncellenmesi;

3.2.1. Güncelleme

Her bir bölüm iç ve dış paydaşların görüşleri ve mevcut öğretim elemanlarının talepleri doğrultusunda programlar akademik kurullarca gözden geçirilmekte ve güncellenmektedir.

3.2.2. Yöntemler

İç paydaşlar ve dış paydaşlarla yapılan görüşmeler sonrası paydaş görüşlerinden elde edilen veriler ve bilgiler değerlendirilerek programlarda güncelleme yapılmaktadır.

3.2.3. Paydaş Katkıları

Paydaş katkısının nasıl alındığını açıklayan tanımlı bir süreç bulunmamaktadır.

3.2.4. Güvenceler

Ders Bilgi Paketleri ile birimin, eğitim amaçlarına ve öğrenme çıktılarına ulaşılması güvence altına alınmaktadır. Ders  bilgi paketleri web sayfalarında kamuoyu ile paylaşılmakta ve iç ve dış paydaşlar için oto kontrole sunulmaktadır. Ayrıca programlarda uygulanan yetkinlik ve yeterlilik sınavları ile, etkin ölçme değerlendirme sistemi ile güvence altına alınmaktadır.

Ders Bilgi paketleri,

            3.2.4.1. Bilgi formları (Ders),

            Söz konusu belge http://bologna.bilecik.edu.tr adresinden sağlanmaktadır.

            3.2.4.2. Uygulama dosyaları (Ders),

            3.2.4.2.1. Uygulama çizelgesi,

            Söz konusu belge http://bologna.bilecik.edu.tr adresinden sağlanmaktadır.

            3.2.4.2.2. Değerlendirme raporları (Öğretim üyesi),

            Söz konusu raporlar üzerinde Kalite Komisyonu çalışmalar yapmaktadır.

            3.2.4.2.3. Anket sonuçları (Öğrenci değerlendirme),

Öğrencilerin değerlendirmeleri için 2018-2019 Eğitim-Öğretim yılında pilot olarak bazı            birimlerde yapılan anket uygulamalarının neticelendirilip, ölçeklere son halinin verilmesi ile aynı yılın Bahar yarıyılında üniversite genelinde 13. ve 14. haftalar içerisinde Öğrenci Bilgi Sistemi (OBS) üzerinden öğrencilerin anketlere ulaşması sağlanacaktır.

            3.2.4.2.4. Sınav dosyaları,

            Söz konusu belge MYO müdürlüğünden sağlanmaktadır.

            3.2.4.2.5. Sınav soruları ve puanları,

            Söz konusu belge MYO müdürlüğünden sağlanmaktadır.

            3.2.4.2.6. Soruların çözümleri,

            Söz konusu belge MYO müdürlüğünden sağlanmaktadır.

            3.2.4.2.7. En yüksek-orta-en düşük cevap kağıdı fotokopisi,

            Bugüne kadar bu uygulama gerçekleştirilmemiştir.

            3.2.4.2.8. Ders ile ilgili proje dosyaları,

            Söz konusu belge http://bologna.bilecik.edu.tr adresinden sağlanmaktadır.

            3.2.4.2.9. En iyi proje/uygulama,

            Bugüne kadar bu uygulama gerçekleştirilmemiştir.

            3.2.4.2.10. Resmi not listesi,

            Söz konusu belge MYO müdürlüğünden ve OBS kayıtlarından sağlanmaktadır.

            3.2.4.3. Ders Uygulama Dosyaları,

            3.2.4.3.1. Program çıktıları değerlendirme raporu,

     Program çıktılarına yönelik olarak 2017-2018 Eğitim-Öğretim yılı Bahar yarıyılı sonunda             öğrencilerimizden gelen öneriler doğrultusunda bazı güncellemeler yapılmıştır.

Buraya eski program çıktıları ve yeni program çıktıları eklenmelidir.

            3.2.4.3.2. Dersin program çıktıları matrisi,

            Söz konusu belge http://bologna.bilecik.edu.tr adresinden sağlanmaktadır.

            3.2.4.3.3. Öğrenim çıktıları değerlendirme anketi,

            Bu anket, düşük sayıda öğrenciye uygulandığından henüz uygulama aşamasındadır.

            3.2.4.3.4. Değerlendirme ve Öneriler (Bölüm ve program çıktılarının sağlanmasına yönelik          değerlendirme ve öneriler),

            Söz konusu belge MYO müdürlüğünden sağlanmaktadır.

3.2.5. İzlemeler

Program çıktılarına ulaşılamadığı durumlarda iyileştirme çalışmaları kapsamında; Program çıktılarına ulaşılıp ulaşılmadığının izlenmesi amacıyla akademik toplantılar ve değerlendirmeler yapılmaktadır.

3.2.6. İyileştirmeler

Konuyla ilgili iyileştirme prosedürü üzerine çalışmalar devam etmektedir.

3.2.7. Bilgilendirmeler

Yapılan iyileştirmeler ve değişiklikler; bölüm bilgileri ve ders planları öğrenci otomasyon programına tanımlanmaktadır ve birimlerin web sayfalarında yayınlanmaktadır.

3.2.8. Akreditasyon Destekleri

Henüz akredite olmuş programımız bulunmamakta olup akredite olmak için gerekli alt yapı çalışmalarına başlanmıştır.

 

3.3. Öğrenci Merkezli Öğrenme, Öğretme ve Değerlendirme;

3.3.1. Politikalar

Öğrenci merkezli eğitim politikası doğrultusunda yapılması planlanan uygulamalar EBYS üzerinden iletilmektedir.

3.3.1.1. Eğitim Politikası

Programımızda yer alan derslerin öğrenci iş yüküne dayalı kredi değerleri (AKTS) Bologna çerçevesinde düzenlenmiştir. Bu kapsamda bütün derslerin AKTS değerleri belirlenmiş olup bu bilgilere (http://bologna.bilecik.edu.tr) adresinden ulaşılabilir. Programın yürütülmesinde öğrencilerin, müfredata uygun olacak şekilde laboratuvar pratikleri, proje çalışmaları, saha uygulamaları, alan gezileri ile katılım düzeyi artırılmaya çalışılmaktadır. Öğrenciler kuramsal bilgi edinirken görev ve sorumluluk kazanabilmeleri maksadıyla; akademik sunum şeklinde ödev çalışmaları, kısa süreli sınavlar, tasarım dersi kapsamında proje ve maket uygulamaları gibi etkinliklerle değerlendirilmekte, programın yürütülmesinde öğrencilerin aktif bir şekilde rol almaları sağlanmaktadır. Ayrıca öğrenci temsilcileri ile öğrenci konsey başkanının kurullara katılması sağlanarak programın yürütülmesinde öğrencilerin aktif rol alması sağlanmaktadır.

3.3.2. Yayılımlar

Öğrenci merkezli eğitim politikası doğrultusunda yapılan uygulamaların yayılımı;

3.3.2.1. Bilinirlik

Bu politikanın Birimdeki bilinirlik düzeyi;

3.3.3. Yetkinlikler

Öğrenci iş yüküne dayalı kredi değerlerinin belirlenmesinde dönem içi ve dönem sonunda öğrenci görüşleri alınmakta olup, bu konuda programda o dönem ders veren öğretim üyeleri/elemanları tarafından hazırlanan anketler ve öğrencilerle yapılan yüz yüze görüşmelerden elde edilen bilgiler kullanılmaktadır. Bu bilgiler, programda ders veren öğretim üyeleri/ elemanları ile yapılan değerlendirme toplantılarında değerlendirilmektedir.

3.3.4 İş Yükleri

Ders bilgi paketlerinde öğrenci iş yüküne dayalı kredi değerleri Bologna çerçevesinde düzenlenmiştir. Bu kapsamda bütün derslerin AKTS değerleri belirlenmiştir.

3.3.5. Öğrenci Katılımı

Öğrenci iş yüküne dayalı kredi değerlerinin belirlenmesinde dönem içi ve dönem sonunda öğrenci görüşleri alınmakta olup, bu konuda programda o dönem ders veren öğretim üyeleri/elemanları tarafından hazırlanan anketler ve öğrencilerle yapılan yüz yüze görüşmelerden elde edilen bilgiler kullanılmaktadır. Bu bilgiler, programda ders veren öğretim üyeleri/ elemanları ile yapılan değerlendirme toplantılarında değerlendirilmektedir.

3.3.6. Uluslararası Hareketlilik

Öğrenci iş yükü esaslı kredi transfer sistemi, uluslararası hareketlilik programlarında akademik kurullarda karar alınarak kredi değerleri belirlenmektedir.

3.3.7. Deneyimleme

Staj ve işyeri eğitimi gibi Birim dışı deneyim kazanma programlarının yürütülme yöntemi;

3.3.7.1. Süreçler

Üniversitemiz önlisans programlarında 3+1 eğitim modeline geçmiştir. Bu modele göre öğrenci bir dönemini iş yerinde geçirmektedir. Bölümümüze ait ders program ve planları da buna göre revize edilmiştir.

3.3.7.2. Paydaş Güvenceleri

Programımızda uyguladığımız staj ve işyeri eğitimlerinde üniversitemizin çıkarmış olduğu yönergeler (http://w3.bilecik.edu.tr/kalite/yonetm-2/yonergeler/) dikkate alınmaktadır. İşyeri eğitimi öğrenci staj değerlendirme formuyla paydaş katılımı sağlanmaktadır.

 3.3.8. Seçmeli Dersler

Programımızda, öğrencilerin kültürel derinlik kazanımına yönelik ve farklı disiplinleri tanıma fırsatı veren seçmeli dersler mevcuttur. Kültürel, sanatsal, sağlık, sportif, sosyal derinlik kazanımına yönelik üniversite genelinde ortak disiplinler arası seçmeli dersler ile ilgili Üniversite Seçmeli Ders Yönergesi hazırlanmış olup, bu yönergeye bağlı olarak her eğitim-öğretim yarıyılında bu uygulama yapılmaktadır.

3.3.8.1. Disiplinlerarası Seçmeli Dersler

Programımızda yararlandığımız disiplinlerarası seçmeli dersler, kendi müfredatında yer alan seçmeli dersler, Meslek yüksekokulumuz bünyesinde seçmeli olarak tanımlanmış dersler ve ders dışı etkinlik olarak tanımlanan derslerden oluşmaktadır. Ders dışı etkinliklere ilişkin Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Ders Dışı Etkinlikler Dersi Yönergesi (https://kms.kaysis.gov.tr/Home/Goster/128275) hazırlanmış olup, programımızda bu yönergeye bağlı uygulama yapılmaktadır.

3.3.9. Seçmeli Derslerin Yönetimi

Programımızda Seçmeli Ders Programları ve buna yönelik ders seçme işlemleri öğrenci bilgi sistemi üzerinden tanımlanmakta ve yapılmaktadır.

            3.3.9.1. Seçmeli Ders Uygulamaları

Seçmeli ders uygulamasında; öğrencilere seçmesi gereken derslerden daha fazla sayıda ders açılarak, onların ders seçmeleri sağlanmaktadır ve sistem üzerinden danışmanlarla iletişim halinde ders seçim işlemi yapılmaktadır.

3.3.10. Öğrenci Danışmanları

Üniversitemizin Ön Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği uyarınca; Programımızda kayıt yaptıran her öğrenci için öğretim yılı başında, ilgili program başkanı tarafından programın öğretim elemanları arasından bir danışman belirlenmektedir.

Danışman, öğrenciyi izlemek, eğitim-öğretim çalışmaları ve Üniversite yaşamı ile ilgili sorunların çözümünde öğrenciye yardımcı olmak sorumluluğundadır. Öğrencinin kayıt yenileme, ders ekleme-silme işlemleri, bu yönetmelik çerçevesinde danışman onayı ile yapılmaktadır.

3.3.10.1. Etkinlikler

Öğrenci danışmanlık sistemi etkililiği değerlendirme yöntemi bulunmamaktadır.

3.3.10.2. Değerlendirme

Başarı ölçme ve değerlendirme yöntemi olarak ara sınav, kısa sınav, ödev, sunum, uygulama ve final sınavları ile hedeflenen ders öğrenme çıktılarında ifade edilen kazanımlara ulaşılıp ulaşılmadığını ve hangi oranda ulaşıldığını ölçebilecek şekilde tasarlanmıştır.

3.3.10.3. Başarı Ölçümleri

Öğrencinin başarısını ölçme ve değerlendirmek (BDY) için doğru, adil ve tutarlı bir değerlendirme yapılması adına gerekli koşullar Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Ön Lisans Eğitm-Öğretm ve Sınav Yönetmeliği (https://kms.kaysis.gov.tr/Home/Goster/41945), çerçevesinde belirlenmiş olup, programımızda bu yönergeye göre uygulama yapılmaktadır.

3.3.10.4. İlan

BDY süreçleri, ders tamamlama ve mezuniyetle ilgili koşulların yeterliliği ve ilgili uyarıları (kredi eksikliği) öğrenci bilgi sisteminde öğrenci sayfalarında verilmektedir. Ders seçme ekranında ve akademik form ile öğrenciye sunulmaktadır.

3.3.10.5. Güvence

Programda BDY süreçleri uygulanması için güvence yöntemi; öğrencinin derslere devamını veya sınava girmesini engelleyen haklı ve geçerli nedenlerin oluşması durumunu kapsayan Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Haklı ve Geçerli nedenler Yönergesi hazırlanmış ve (https://kms.kaysis.gov.tr/Home/Goster/59047) adresinde yayınlanmıştır.

3.3.11. Mezuniyet Koşulları

Öğrenci mezuniyet koşulları ile ilgili, Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Ön Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği (https://kms.kaysis.gov.tr/Home/Goster/41945 ) tanımlanmıştır.

3.3.12. Çıktı Ölçümleri

Program ve ders öğrenme çıktıları BDY yoluyla ölçülme yöntemi ile ilgili Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Ön Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği (https://kms.kaysis.gov.tr/Home/Goster/41945) tanımlanmış olup, programımızda bu yönetmeliğe göre uygulama yapılmaktadır.

3.3.13. BDY

BDY konusunda üniversitemizde Ölçme Değerlendirme becerileri geliştirmek adına tasarlanan ‘Eğiticinin Eğitimi’ programı taslağı hazırlanmaktadır.

3.3.14. Öğrenci Hakları

Üniversitemizde, öğrencinin devamsızlığı veya sınava girmeyi engelleyen haklı ve geçerli nedenlerin oluşması durumunu kapsayan Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Haklı ve Geçerli Nedenler Yönergesi (https://kms.kaysis.gov.tr/Home/Goster/59047) hazırlanmıştır.

3.3.15. Öğrenci Şikâyetleri

Programımızda öğrencilerin şikâyetleri dilekçe yoluyla kayıt altına alınmaktadır. Ayrıca; öğrenci bilgi sistemi, şikâyet ve öneri kutuları ve mail yoluyla da öğrenci şikâyetleri alınmaktadır.

3.3.15.1 Şikayet Giderme Politikaları

Şikâyete konu hususlar ilgili akademik kurullarda görüşülerek değerlendirilmektedir.

3.3.16. Alan Dışı Öğrenme

Öğrencilerin genel (alana özgü olmayan) program öğrenme çıktılarını kazanmaları ders dışı etkinlikler, uzaktan eğitim koordinatörlüğü kapsamındaki dersler ve kulüp faaliyetleriyle güvence altına alınmaktadır.