3.3 Öğrenci Merkezli Öğrenme, Öğretme ve Değerlendirme

3.3.1. Politikalar

Üniversitemizde, programlarda yer alan derslerin öğrenci iş yüküne dayalı kredi değerleri (AKTS) Bologna çerçevesinde düzenlenmiştir. Bu kapsamda bütün derslerin AKTS değerleri belirlenmiş olup bu bilgilere Üniversitemiz (http://bologna.bilecik.edu.tr) adresinden ulaşılabilir.

3.3.1.1. Eğitim politikası

Bölümümüzde yer alan derslerin öğrenci iş yüküne dayalı kredi değerleri (AKTS) Bologna çerçevesinde düzenlenmiştir. Bu kapsamda bütün derslerin AKTS değerleri belirlenmiş olup bu bilgilere (htp://bologna.bilecik.edu.tr) adresinden ulaşılabilir. Programın yürütülmesinde öğrencilerin, müfredata uygun olacak şekilde laboratuvar pratikleri, proje çalışmaları, saha uygulamaları, teknik gezilerle katlım düzeyi artırılmaya çalışılmaktadır. Öğrenciler kuramsal bilgi edinirken görev ve sorumluluk kazanabilmeleri maksadıyla; akademik sunum şeklinde ödev çalışmaları, kısa süreli sınavlar, tasarım dersi kapsamında proje ve maket uygulamaları gibi etkinliklerle değerlendirilmekte, programın yürütülmesinde öğrencilerin aktif bir şekilde rol almaları sağlanmaktadır. Ayrıca öğrenci temsilcileri ile öğrenci konsey başkanının kurullara katılması sağlanarak programın yürütülmesinde öğrencilerin aktif rol alması sağlanmaktadır.

3.3.2. Yayılımlar

Öğrenciler kuramsal bilgi edinirken görev ve sorumluluk kazanabilmeleri maksadıyla; akademik sunum çalışmaları, kısa süreli sınavlar, ödev ve proje gibi etkinliklerle değerlendirilmekte, programların yürütülmesinde öğrencilerin aktif bir şekilde rol almaları sağlanmaktadır. Ayrıca öğrenci temsilcileri ile öğrenci konsey başkanının kurullara katılması sağlanarak programların yürütülmesinde öğrencilerin aktif rol alması sağlanmaktadır.

3.2.2.1. Bilinirlik

Öğrenci merkezli eğitim politikası doğrultusunda yapılması planlanan uygulamalar EBYS üzerinden iletilmektedir.3.3.3. Yetkinlikler

Bölümdeki öğretim üyelerinin öğrenci merkezli eğitim modeli ve/veya aktif öğrenme konusunda yetkinliklerini geliştirmelerine yönelik öğretim üyelerinin yurt içi ve yurt dışı akademik toplantı ve faaliyetlere gönderilmesi teşvik edilerek kendilerini güncellemeleri ve gelişmelerden haberdar olmaları sağlanmaktadır. Diğer taraftan, üst yönetim öğrenci merkezli öğrenme konusunda kriterler belirleyerek politika belgesi hazırlamaktadır.

3.3.4. İş yükleri

Ders bilgi paketlerinde öğrenci iş yüküne dayalı kredi değerleri Bologna çerçevesinde düzenlenmiştir. Bu kapsamda bütün derslerin AKTS değerleri belirlenmiştir.

3.3.5. Öğrenci katılımı

Öğrenci iş yüküne dayalı kredi değerlerinin belirlenmesinde dönem içi ve dönem sonunda öğrenci görüşleri alınmakta olup, bu konuda programda o dönem ders veren öğretim üyeleri/elemanları tarafından hazırlanan anketler ve öğrencilerle yapılan yüz yüze görüşmelerden elde edilen bilgiler kullanılmaktadır. Bu bilgiler, programda ders veren öğretim üyeleri/ elemanları ile yapılan değerlendirme toplantılarında değerlendirilmektedir.

3.3.6. Uluslararası hareketlilik

Öğrenci iş yükü esaslı kredi transfer sistemi, uluslararası hareketlilik programlarında akademik kurullarda karar alınarak kredi değerleri belirlenmektedir.

3.3.7. Deneyimleme

Öğrencilerimizin deneyim kazanabilmeleri için 30 günlük yaz stajı ve Meslek Yüksekokulumuzda uygulanan 3 yarıyıl ders ve 1 yarıyıl da endüstriyel deneyim kazanma sistemi (3+1) yöntemleri kullanılmaktadır. Bununla ilgili süreçler İşletmeler, ÖİDB, MYO Müdürlüğü ve program sorumluları aracılığı ile yürütülmektedir.

3.3.7.1. Süreçler

Üniversitemiz önlisans programlarında 3+1 eğitim modeline geçmiştir. Bu modele göre öğrenci bir dönemini iş yerinde geçirmektedir. Bölümümüze ait ders program ve planları da buna göre revize edilmiştir

3.3.7.2. Paydaş güvenceleri

Bölümümüzde uyguladığımız staj ve işyeri eğitimlerinde üniversitemizin çıkarmış olduğu yönergeler (htp://w3.bilecik.edu.tr/kalite/yonetm-2/yonergeler/) dikkate alınmaktadır. İşyeri eğitimi öğrenci staj değerlendirme formuyla paydaş katılımı sağlanmaktadır.

3.3.8. Seçmeli dersler

Bölümümüzde, öğrencilerin kültürel derinlik kazanımına yönelik ve farklı disiplinleri tanıma fırsatı veren seçmeli dersler mevcuttur. Kültürel, sanatsal, sağlık, sportif, sosyal derinlik kazanımına yönelik üniversite genelinde ortak disiplinler arası seçmeli dersler ile ilgili Üniversite Seçmeli Ders Yönergesi hazırlanmış olup, bu yönergeye bağlı olarak her eğitim-öğretim yarıyılında bu uygulama yapılmaktadır.

3.3.8.1. Disiplinler arası seçmeli dersler

Bölümümüzde yararlandığımız disiplinler arası seçmeli dersler, kendi müfredatında yer alan seçmeli dersler, Meslek yüksekokulumuz bünyesinde seçmeli olarak tanımlanmış dersler ve ders dışı etkinlik olarak tanımlanan derslerden oluşmaktadır. Ders dışı etkinliklere ilişkin Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Ders Dışı Etkinlikler Dersi Yönergesi (htps://kms.kaysis.gov.tr/Home/Goster/128275) hazırlanmış olup, programımızda bu yönergeye bağlı uygulama yapılmaktadır.

3.3.9. Seçmeli derslerin yönetimi

Seçmeli derslerin Bologna sürecine uygun sayı ve yüzdede olabilmesi için:

https://kms.kaysis.gov.tr/Home/Goster/59054 adresinde verilen yönetmeliğine göre ders planları hazırlanmaktadır. Ders programları ve ders seçme işlemleri öğrenci bilgi sistemi üzerinden tanımlanmakta ve yapılmaktadır. Uygulamasında; öğrencilere seçmeli gereken derslerden daha fazla sayıda ders açılarak, onların ders seçmeleri sağlanıyor ve sistem üzerinden danışmanlarla iletişim halinde istedikleri dersi seçebilmektedirler.

3.3.9.1. Seçmeli ders uygulamaları

Bölümümüzde Seçmeli Ders Programları ve buna yönelik ders seçme işlemleri öğrenci bilgi sistemi üzerinden tanımlanmakta ve yapılmaktadır.

Seçmeli ders uygulamasında; öğrencilere seçmesi gereken derslerden daha fazla sayıda ders açılarak, onların ders seçmeleri sağlanmaktadır ve sistem üzerinden danışmanlarla iletişim halinde ders seçim işlemi yapılmaktadır.

3.3.10. Öğrenci danışmanları

Üniversitemizin Ön Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği uyarınca; Bölümümüzde kayıt yaptıran her öğrenci için öğretim yılı başında, ilgili program başkanı tarafından programın öğretim üyeleri arasından bir danışman belirlenmektedir.

Danışman, öğrenciyi izlemek, eğitim-öğretim çalışmaları ve Üniversite yaşamı ile ilgili sorunların çözümünde öğrenciye yardımcı olmak sorumluluğundadır. Öğrencinin kayıt yenileme, ders ekleme-silme işlemleri, bu yönetmelik çerçevesinde danışman onayı ile yapılmaktadır.

3.3.10.1. Etkinlikler

Danışmanların etkinlikleri program başkanları tarafından yerine getirilmektedir.

 

3.3.10.2. Değerlendirme

Başarı ölçme ve değerlendirme yöntemi olarak ara sınav, kısa sınav, ödev, uygulama ve final sınavları ile hedeflenen ders öğrenme çıktılarında ifade edilen kazanımlara ulaşılıp ulaşılmadığını ve hangi oranda ulaşıldığını ölçebilecek şekilde tasarlanmıştır.

 

3.3.10.3. Başarı ölçümleri

Öğrencinin başarısını ölçme ve değerlendirmek (BDY) için doğru, adil ve tutarlı bir değerlendirme yapılması adına gerekli koşullar Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Ön Lisans Eğitm-Öğretm ve Sınav Yönetmeliği (htps://kms.kaysis.gov.tr/Home/Goster/41945), çerçevesinde belirlenmiş olup, programımızda bu yönergeye göre uygulama yapılmaktadır.

3.3.10.4. İlan

BDY süreçleri, ders tamamlama ve mezuniyetle ilgili koşulların yeterliliği ve ilgili uyarıları (kredi eksikliği) öğrenci bilgi sisteminde öğrenci sayfalarında verilmektedir. Ders seçme ekranında ve akademik form ile öğrenciye sunulmaktadır.

3.3.10.5. Güvence

Öğrencinin devamını veya sınava girmesini engelleyen haklı ve geçerli nedenlerin oluşması durumunu kapsayan Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Haklı ve Geçerli nedenler Yönergesi hazırlanmış ve (htps://kms.kaysis.gov.tr/Home/Goster/59047) adresinde yayınlanmıştır.

3.3.1.11. Mezuniyet koşulları

Öğrenci mezuniyet koşulları ile ilgili, Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Ön Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği  tanımlanmıştır.

Kanıt:             KİDR/C/3.9.1/08              Ön Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği

3.3.12. Çıktı ölçümleri

Öğrencilerimizin program ve ders öğrenme çıktıları ölçüm yöntemine yönelik Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Ön Lisans Eğitm-Öğretm ve Sınav Yönetmeliği (htps://kms.kaysis.gov.tr/Home/Goster/41945) tanımlanmış olup, programımızda bu yönetmeliğe göre uygulama yapılmaktadır.

Kanıt:             KİDR/C/3.9.1/08              Ön Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği

3.3.13. BDY

BDY konusunda üniversitemizde Ölçme Değerlendirme becerileri geliştirmek adına tasarlanan ‘Eğiticinin Eğitimi’ programı taslağı hazırlanmaktadır.

3.3.14. Öğrenci hakları

Üniversitemizde, öğrencinin devamsızlığı veya sınava girmeyi engelleyen haklı ve geçerli nedenlerin oluşması durumunu kapsayan Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Haklı ve Geçerli dedenler Yönergesi (htps://kms.kaysis.gov.tr/Home/Goster/59047) hazırlanmıştır.

Kanıt:             KİDR/C/3.14/08               B.Ş.E.Ü. Haklı ve Geçerli nedenler Yönergesi

3.3.15. Öğrenci şikâyetleri

Bölümümüzde öğrencilerin şikâyetleri dilekçe yoluyla kayıt altına alınmaktadır. Ayrıca; öğrenci bilgi sistemi, şikâyet ve öneri kutuları ve mail yoluyla da öğrenci şikâyetleri alınmaktadır.

3.3.15.1. Şikâyet giderme politikaları

Şikâyete konu hususlar ilgili akademik kurullarda görüşülerek değerlendirilmektedir.

3.3.16. Alan dışı öğrenme

Öğrencilerin genel (alana özgü olmayan) program öğrenme çıktılarını kazanmaları ders dışı etkinlikler, uzaktan eğitim koordinatörlüğü kapsamındaki dersler ve kulüp faaliyetleriyle güvence altına alınmaktadır.