3.6. Öğrenme Kaynakları, Erişilebilirlik ve Destekler

3.6.1. Altyapılar
Programımızda öğrenci kullanımına yönelik tesis ve altyapılar;
Eğitim-öğretimin etkinliğini artıracak öğrenme ortamları (derslik, bilgisayar laboratuvarı, kütüphane, toplantı salonu, programın özelliğine göre atölye, aile sağlığı merkezi, laboratuvar, tarım alanları, atölye, bireysel çalışma alanı, vd.) yeterlidir ve uygun donanıma sahiptir,
• Eğitim ve öğretim için ihtiyacı karşılayacak düzeyde kapalı alan mevcuttur,
• Yemekhane/kantin/kafeterya, sağlık, spor, kültür, barınma için gerekli tesis ve altyapılar mevcuttur,
• Öğrenci kulüpleri/toplulukları, kariyer merkezi, akademik danışmanlık, psikolojik danışmanlık, kariyer danışmanlığı hizmetleri mevcuttur.
3.6.2. Faaliyetler

Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi bünyesinde Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığı tarafından düzenlenen geleneksel bahar spor müsabakaları ve bahar şenlikleri bulunmaktadır. Bunun dışında ders dişi etkinlik faaliyetleri kapsamında, yaşam boyu spor seçmeli dersi ve öğrencilere yönelik alanında uzman kişilerce tenis, basketbol, futbol, halk oyunları ve Türk müziği eğitimleri verilmektedir. Kısmi zamanlı çalışma ve yemek bursu sağlanmaktadır.
Kurumda öğrenci gelişimine yönelik sosyal, kültürel, sportif faaliyetler ve desteklenme yöntemleri; Öğrencilerin ilgi alanlarına göre ders dışı boş zamanlarını değerlendirmek, dinlenme ve eğlenme alışkanlığını kazanmalarını sağlamak ve güzel sanatlarla ilgili etkinliklere katılmaya yönlendirmek amacı ile kültür ve sanat faaliyetlerinde programlı çalışmalar gerçekleştirilmiştir. Üniversitemiz 2008-2015 Eğitim-Öğretim döneminde kültür gezisi, konserler, sergiler ve ziyaretler vb. gibi çeşitli kültürel faaliyetlerde bulunmuştur.
(http://w3.bilecik.edu.tr/strateji/wpcontent/uploads/sites/53/2017/01/STRATEJ%C4%B0K-PLAN-2017-2021-g%C3%BCncel.pdf )

3.6.3. Kurumsal hizmetler

Kurumda öğrencilere sunulan rehberlik ve psikolojik danışmanlık hizmetleri şu şekildedir;
Psikolojik Danışmanlık Desteği; bireysel görüşme, danışan bireyin başvurusu üzerine gerçekleşir. Görüşme isteyen kendi isteği ile telefon aracılığıyla ya da birime başvurarak randevu alabilir. Psikolog, başvuran bireyi dikkatle, saygıyla ve gözlemleyerek dinler. Eleştiriden ve yargıdan uzak bir ortamda kişinin kendini ifade etmesini, başkası tarafından anlaşılmasını, duygularını netleştirmesini sağlar. Her görüşme danışan kişiye özeldir ve danışan kişi ile psikolog arasındaki iletişime göre şekillenmektedir. İlerleyen görüşmelerde psikolog ve danışan, sorunun çözümü için yapılabilecekleri birlikte kararlaştırırlar. Gerekli görülmesi durumunda ön görüşmede veya sonrasında kişilere “Sorun Tanımlama Formu”, “Özgeçmiş Formu”, “Kaygı Ölçeği”, “Beck Depresyon Ölçeği” ve “Roter Cümle Tamamlama Test” gibi ölçeklerden biri veya birkaçı uygulanabilir. Ön görüşmede veya sonrasında kişilere “Sorun Tanımlama Formu”, “Özgeçmiş Formu”, “Kaygı Ölçeği”, “Beck Depresyon Ölçeği” ve “Roter Cümle Tamamlama Test” gibi ölçeklerden biri veya birkaçı uygulanabilir.

3.6.3.1. Birimsel Hizmetler

Birimde öğretim elemanları tarafından sağlanan rehberlik ve destek hizmetleri, her öğrenciye atanan danışman öğretim elemanları tarafından sağlanmaktadır. Programımızda yer alan her öğrenci, yine programımızda yer alan bir öğretim üyesi/elemanı bünyesinde danışmanlık ve rehberlik hizmeti almaktadır.

3.6.4. Özel Öğrenciler

Programımızda özel yaklaşım gerektiren öğrenciler (Mülteciler, engelli veya uluslararası öğrenciler gibi) için mevcut düzenlemeler ile sağlanan özel hizmetler;
1. Ders takibi ve çalışmalarına destek olacak gönüllü akran yardımcı atanır.
2. Dersliklerin ulaşılabilirliği sağlanır.
3.Engelli öğrencilerin bulunduğu sınıflarda öğretim elemanı ders ile ilgili materyali, öğrencinin özel durumunu göz önünde bulundurarak hazırlar ve ders öncesinde öğrencilere verir.
4. İşitme engelli öğrenci bulunan dersliklerde oturma düzeni, öğrencinin işitme cihazı kullanıp kullanmamasına bakılmaksızın, öğretim elemanını ve diğer sınıf arkadaşlarını rahatlıkla görebileceği şekilde planlanır.
5. İşitme engelli öğrenci bulunan dersliklerde öğretim elemanı sunumunu yüzü öğrencilere dönük şekilde ve uygun hızda konuşarak yapar.
6. İşitme engelli olup, işitme cihazı kullanan öğrenci bulunan dersliklere gürültü nedeniyle oluşan duyma zorluklarını ortadan kaldıran indüksiyon döngü sistemi cihazı yerleştirilir.
7. Görme engelli öğrencilerin uygulamalı derslerde kullandıkları bilgisayarlarına sesli programlar yüklenir.
8. Dersin öğretim elemanına bilgi vererek görme engelli öğrencilerin kişisel görüş ve tartışmalar hariç olmak üzere, objektif konuların işlendiği dersleri ses kayıt cihazı ile kaydetmelerine izin verilir.
9. Görme engelli öğrencilerin görsel materyallerden istifade edemeyecekleri göz önünde bulundurularak, tanımlayıcı, betimleyici ve açıklayıcı sesli öğelerle ders zenginleştirilir.
10. Görme engelli öğrencilere, dersi takip edebilmeleri için ilgili ders materyalleri (kitap, dergi, test, sunum vb.) bilgisayarlarında sesli olarak dinleyebilecekleri formatlarda (MS Word, Mp3 vb.) ders öncesinde verilir.
11. Engelli öğrenci bulunan dersliklerde işlenen derslerde, öğretim elemanınca kullanılan eğitim-öğretim materyalleri (slayt, sunum, sinevizyon, tepegöz, projeksiyon vs.) öğrencilerin özel durumlarına göre hazırlanır.
12. Derste yapılan sunumlara engelli öğrencilerin elektronik ortamda ulaşabilmesi sağlanır.
13. Engelli öğrencilerin özel durumlarından dolayı alternatif ders talebi ile başvurmaları halinde, ders seçmeli ise eşdeğer bir ders verilir. Dersin eşdeğeri yoksa ya da ders zorunlu bir ders ise, geliştirilen teknik ve programlar yardımı ile aynı ders engelli öğrenciye uyarlanır.
Sınav öncesinde, sırasında ve sonrasında engelli öğrencilerin özel durumlarına uymayan ve başarılarını olumsuz etkileyecek şartları ortadan kaldırmak, eğitim-öğretimde fırsat eşitliğini sağlamak için, destekleyici hizmetlerin gerçekleştirilmesine ilişkin sınav uygulamaları usul ve esasları aşağıda belirtildiği gibidir:
a) Sınav salonlarının ulaşılabilirliği sağlanır.
b) Sınavla ilgili yapılacak duyuru ve ilanlarda, engelli öğrencilerin özel durumları göz önünde bulundurulur.
c) İhtiyaç duyulması halinde, engelli öğrencilerin sınava yardımcı araç-gereçle (işitme cihazı, teleskopik gözlük, büyüteç vb.) ya da tıbbi araç-gereçle (insülin pompası vs.) girmesine izin verilir. Sınavlarını bilgisayar ortamında yazmaları sağlanır.
ç) İhtiyaç duyulması halinde yazılı sınavlarda engelli öğrenciye refakat edecek, sınav olunan konunun terminolojisine hâkim bir öğretim elemanı, okuyucu-işaretleyici/yazıcı olarak görevlendirilir.
d) Görme engelli öğrencilerin isteği doğrultusunda soru kitapçıkları kabartma (Braille) tarzında ya da sesli olarak, kısmi görme engelli olanlar için soru kitapçığı 16-18 puntolarda hazırlanır.
e) İşitme engelli öğrencilerin sınavları eğer uygunsa tercihen çoktan seçmeli test şeklinde yapılır.
f) Üniversite Engelli Öğrenciler Birim Koordinatörlüğü işbirliği ile bedensel, görme, işitme, dikkat eksikliği, hiperaktivite, disleksi, disgraf, diskalkuli ve haff düzeyde zihinsel engelli gibi raporla belgelenmiş engellilik durumlarında, talep etmeleri halinde engeli bulunan öğrencilerin, başkaları tarafından engellenmeyecekleri ve başkalarını engellemeyecekleri bir ortamda tek kişi olarak sınava girmeleri sağlanır.
g) Engelli öğrenciler için sınav süresi Engelli Öğrenciler Birim Koordinatörlüğü ile iletişime geçilerek öğrencinin durumuna göre belirlenir.
ğ) İhtiyaç duyulması halinde engelli öğrencilerin sınav sırasında sınav görevlisi refakatinde tuvalet ihtiyacını karşılamasına izin verilir.
h) Bedensel engeli nedeniyle yazı yazmakta zorlanan öğrencilere, kayıt cihazı, masaüstü bilgisayar/dizüstü bilgisayar temin edilir, gönüllü akran desteği ya da bölüm öğretim elemanlarından birinin yardımı sağlanır.
Her yeni eğitim yılı başında fakülte, enstitü, yüksekokul ve meslek yüksekokullarıyla yapılan resmi yazışmalarla Üniversitemizi yeni kazanan engelli öğrencilerimizin bilgileri alınmaktadır. Şu an programımızda öğrenim gören öğrenciler arasında özel öğrenci bulunmamaktadır. Üniversitemizde, özel yaklaşım gerektiren öğrenciler (Mülteciler, engelli veya uluslararası öğrenciler gibi) için mevcut düzenlemeler ile özel hizmetler sağlanmaktadır (http://w3.bilecik.edu.tr/kalite/wp-content/uploads/sites/116/2018/09/2017-Y%C4%B1l%C4%B1-Kurum-%C4%B0%C3%A7-De%C4%9Ferlendirme-Raporu-pdf.pdf).

3.6.5. Planlama

Birimde öğrenciye sunulan hizmet ve desteklerin planlama yöntemi; ilgili Yönetmelik kapsamında yayımlanan 2/12/2016 tarihli ve 2016/07 sayılı Erişilebilirlik İzleme ve Denetleme Formları Üniversitemiz erişebilirlik raporu hazırlanarak Yapı İşleri ve Teknik Daire Başkanlığına verilmiştir.
Eğitim erişebilirliğinde Üniversite Kütüphanesinde özel gereksinimli öğrencilerin kullanımı için ZoomText ve E-bot ADV cihazları alımı ile ilgili işlem başlatılmıştır.
Öğrencilerden ve birimlerden gelen talep ve geri bildirimler değerlendirilmektedir. Kulüp toplantıları ve öğrenci temsilciliği ile bu talep ve geri bildirimlere ulaşılmaktadır.

Birimde öğrenciye sunulan hizmet ve desteklerin planlama yöntemi;
 İlgili Yönetmelik kapsamında yayımlanan 2.12.2016 tarihli ve 2016/07 sayılı Erişilebilirlik İzleme ve Denetleme Formları Üniversitemiz erişebilirlik raporu hazırlanarak Yapı İşleri ve Teknik Daire Başkanlığına verilmiştir.
 Eğitim erişebilirliğinde Üniversite Kütüphanesinde özel gereksinimli öğrencilerin kullanımı için ZoomText ve E-bot ADV cihazları alımı ile ilgili işlem başlatılmıştır.
 Öğrencilerden ve birimlerden gelen talep ve geri bildirimler değerlendirilmektedir. Kulüp toplantıları ve öğrenci temsilciliği ile bu talep ve geri bildirimlere ulaşılmaktadır.
3.6.6. Bütçe Dağılımı

Yıllık bütçenin öğrenim kaynakları ve öğrencilere sunulan destekler açısından % dağılımı, akademik birimlerin fiziksel ve sayısal büyüklükleri dikkate alınarak yapılmakta, ayrıca öğrencilerimizin kullandığı makine teçhizatlar ile sarf malzemelerin alımı taleplerin toplanmasını müteakip ihale usulüyle İdari ve Mali İşler Dairesi Başkanlığınca yapılmaktadır.