3.3. Öğrenci Merkezli Öğrenme, Öğretme ve Değerlendirme

3.3.1. Politikalar

Üniversitemizde, programlarda yer alan derslerin öğrenci iş yüküne dayalı kredi değerleri (AKTS) Bologna çerçevesinde düzenlenmiştir. Bu kapsamda bütün derslerin AKTS değerleri belirlenmiş olup bu bilgilere Üniversitemiz (http://bologna.bilecik.edu.tr) adresinden ulaşılabilir.

3.3.1.1. Eğitim politikası

Programımızda yer alan derslerin öğrenci iş yüküne dayalı kredi değerleri (AKTS) Bologna çerçevesinde düzenlenmiştir. Bu kapsamda bütün derslerin AKTS değerleri belirlenmiş olup bu bilgilere (http://bologna.bilecik.edu.tr/bolumler.aspx?pno=1) adresinden ulaşılabilir. Programın yürütülmesinde öğrencilerin, müfredata uygun olacak şekilde laboratuvar pratikleri, proje çalışmaları, saha uygulamaları, teknik gezilerle katlım düzeyi artırılmaya çalışılmaktadır. Öğrenciler kuramsal bilgi edinirken görev ve sorumluluk kazanabilmeleri maksadıyla; akademik sunum şeklinde ödev çalışmaları, kısa süreli sınavlar, proje uygulamaları gibi etkinliklerle değerlendirilmekte, programın yürütülmesinde öğrencilerin aktif bir şekilde rol almaları sağlanmaktadır. Ayrıca öğrenci temsilcileri ile öğrenci konsey başkanının kurullara katılması sağlanarak programın yürütülmesinde öğrencilerin aktif rol alması sağlanmaktadır.

3.3.2. Yayılımlar

Öğrenci merkezli eğitim politikası doğrultusunda yapılan uygulamaların yayılımı;
-Web ve Öğrenci Bilgi Sistemi ile üzerinden ve Gıda İşleme Bölümü panolarından duyurular yapılarak gerçekleştirilir.

3.3.2.1. Bilinirlik

Öğrenci merkezli eğitim politikası doğrultusunda yapılması planlanan uygulamalar EBYS üzerinden iletilmektedir.

3.3.3. Yetkinlikler

Programdaki öğretim üyelerinin öğrenci merkezli eğitim modeli ve/veya aktif öğrenme konusunda yetkinliklerini geliştirmelerine yönelik öğretim üyelerinin yurt içi ve yurt dışı akademik toplantı ve faaliyetlere gönderilmesi teşvik edilerek kendilerini güncellemeleri ve gelişmelerden haberdar olmaları sağlanmaktadır. Diğer taraftan, üst yönetim öğrenci merkezli öğrenme konusunda kriterler belirleyerek politika belgesi hazırlamaktadır.

3.3.4. İş Yükleri

Ders bilgi paketlerinde öğrenci iş yüküne dayalı kredi değerleri Bologna çerçevesinde düzenlenmiştir. Bu kapsamda bütün derslerin AKTS değerleri belirlenmiştir.
Ders bilgi paketlerinde öğrenci iş yüküne dayalı kredi değerleri Bologna çerçevesinde düzenlenmiştir. Bu kapsamda bütün derslerin AKTS değerleri belirlenmiştir.
-Ders bilgi paketlerinde öğrenci iş yükünün kredilendirilmesi ve açılımı (http://bologna.bilecik.edu.tr/bolumler.aspx?pno=1).

3.3.5. Öğrenci Katılımı

Öğrenci iş yüküne dayalı kredi değerlerinin belirlenmesinde dönem içi ve dönem sonunda öğrenci görüşleri alınmakta olup, bu konuda programda o dönem ders veren öğretim üyeleri/elemanları tarafından hazırlanan anketler ve öğrencilerle yapılan yüz yüze görüşmelerden elde edilen bilgiler kullanılmaktadır. Bu bilgiler, programda ders veren öğretim üyeleri/ elemanları ile yapılan değerlendirme toplantılarında değerlendirilmektedir.

3.3.6. Uluslararası Hareketlilik

Öğrenci iş yükü esaslı kredi transfer sistemi, uluslararası hareketlilik programlarında akademik kurullarda karar alınarak kredi değerleri belirlenmektedir. Gıda işleme bölümü programlarında yer alan derslerin iş yüküne dayalı kredi değerleri (AKTS) belirlenmiş ve karşılaştırılarak (http://bologna.bilecik.edu.tr/bolumler.aspx?pno=1).

3.3.7. Deneyimleme

Staj ve işyeri eğitimi gibi Birim dışı deneyim kazanma programlarının yürütülme yöntemi; Tanımlı staj yönergeleri ve öğrencilere yönelik bilgilendirme toplantıları (https://kms.kaysis.gov.tr/Home/Goster/59060) ile yürütülür.

3.3.7.1. Süreçler

Üniversitemiz ön lisans programlarında 3+1 eğitim modeline geçmiştir. Bu modele göre öğrenci bir dönemini iş yerinde geçirmektedir. Bölümümüze ait ders program ve planları da buna göre revize edilmiştir.

Üniversitemiz ön lisans programlarında 3+1 eğitim modeline geçmiştir. Bu modele göre öğrenci bir dönemini iş yerinde geçirmektedir. Bölümümüze ait ders program ve planları da buna göre revize edilmiştir. Staj ve işyeri eğitimleri için tanımlı süreçler; (https://kms.kaysis.gov.tr/Home/Kurum/52300778) web adresinde mevcuttur.

3.3.7.2. Paydaş güvenceleri

Programımızda uyguladığımız staj ve işyeri eğitimlerinde üniversitemizin çıkarmış olduğu yönergeler (htp://w3.bilecik.edu.tr/kalite/yonetm-2/yonergeler/) dikkate alınmaktadır. İşyeri eğitimi öğrenci staj değerlendirme formuyla paydaş katılımı sağlanmaktadır.

3.3.8. Seçmeli Dersler

Programımızda, öğrencilerin kültürel derinlik kazanımına yönelik ve farklı disiplinleri tanıma fırsatı veren seçmeli dersler mevcuttur. Kültürel, sanatsal, sağlık, sportif, sosyal derinlik kazanımına yönelik üniversite genelinde ortak disiplinler arası seçmeli dersler ile ilgili Üniversite Seçmeli Ders Yönergesi hazırlanmış olup, bu yönergeye bağlı olarak her eğitim-öğretim yarıyılında bu uygulama yapılmaktadır http://w3.bilecik.edu.tr/gida/egitim-ogretim/myo/dersicerikleri/).

3.3.8.1. Disiplinlerarası seçmeli dersler

Programımızda yararlandığımız disiplinler arası seçmeli dersler, kendi müfredatında yer alan seçmeli dersler, Meslek yüksekokulumuz bünyesinde seçmeli olarak tanımlanmış dersler ve ders dışı etkinlik olarak tanımlanan derslerden oluşmaktadır. Ders dışı etkinliklere ilişkin Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Ders Dışı Etkinlikler Dersi Yönergesi (htps://kms.kaysis.gov.tr/Home/Goster/128275) hazırlanmış olup, programımızda bu yönergeye bağlı uygulama yapılmaktadır.

3.3.9. Seçmeli Derslerin Yönetimi

Birimde seçmeli derslerin yönetimi ve bu konuda uygulanan mekanizmalar; Derslerin açılmasında öğrenci merkezlilik göz önüne alınır ve açılacak dersler öğrencilere uygulanan anket yöntemi ile belirlenir. Seçmeli derslere ilişkin uyulması gereken yazılı usul ve esaslar (https://kms.kaysis.gov.tr/Home/Goster/41945) web adresinde mevcuttur.

3.3.9.1. Seçmeli ders uygulamaları

Programımızda Seçmeli Ders Programları ve buna yönelik ders seçme işlemleri öğrenci bilgi sistemi üzerinden tanımlanmakta ve yapılmaktadır.
Seçmeli ders uygulamasında; öğrencilere seçmesi gereken derslerden daha fazla sayıda ders açılarak, onların ders seçmeleri sağlanmaktadır ve sistem üzerinden danışmanlarla iletişim halinde ders seçim işlemi yapılmaktadır.
Programımızda Seçmeli Ders Programları ve buna yönelik ders seçme işlemleri öğrenci bilgi sistemi üzerinden tanımlanmakta ve yapılmaktadır. Seçmeli ders uygulamasında; öğrencilere seçmesi gereken derslerden daha fazla sayıda ders açılarak, onların ders seçmeleri sağlanmaktadır ve sistem üzerinden danışmanlarla iletişim halinde ders seçim işlemi yapılmaktadır. Usul ve esaslar (https://kms.kaysis.gov.tr/Home/Goster/41945) web adresinde mevcuttur.

3.3.10. Öğrenci Danışmanları

Üniversitemizin Ön Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği uyarınca; Programımızda kayıt yaptıran her öğrenci için öğretim yılı başında, ilgili program başkanı tarafından programın öğretim üyeleri arasından bir danışman belirlenmektedir. Danışman, öğrenciyi izlemek, eğitim-öğretim çalışmaları ve Üniversite yaşamı ile ilgili sorunların çözümünde öğrenciye yardımcı olmak sorumluluğundadır. Öğrencinin kayıt yenileme, ders ekleme-silme işlemleri, bu yönetmelik çerçevesinde danışman onayı ile yapılmaktadır.
Birimde öğrenci danışmanlık sistemi uygulamalarının yürütülme yöntemi;
 Danışmanlık sistemi geliştirilmiş ve ilan edilmiştir,
 Öğrenci danışmanı ile Öğrenci Bilgi Sistemi (OBS) üzerinden çevrimiçi iletişim kurabilir ve işlemlerini interaktif olarak gerçekleştirebilir,
 Öğrenciler danışman öğretim üyelerine sosyal ve kültürel konularda da başvurup bilgi alabilir,
 Öğrenciler bölüm başkanlığı, birimleri, sağlık, kültür ve spor daire başkalığı birimlerinden koordineli olarak destek alabilir.
Usul ve esaslar (https://obs.bilecik.edu.tr/login.aspx?ReturnUrl=/default.aspx) web adresinde mevcuttur.

3.3.10.1. Etkinlikler

Danışmanların etkinlikleri program başkanları tarafından yerine getirilmektedir. Öğrenci danışmanlık sistemi etkililiği değerlendirme yöntemi;
 Öğrencilerle iletişim danışmanlık sistemi ile kurulur,
 Öğrenciler dilek ve görüşlerini danışmanları ile anlatabilir,
 Yazılı anketler ile dersler, öğretim üyeleri vb. konularda geri besleme alınır

3.3.10.2. Değerlendirme

Başarı ölçme ve değerlendirme yöntemi olarak ara sınav, kısa sınav, ödev, uygulama ve final sınavları ile hedeflenen ders öğrenme çıktılarında ifade edilen kazanımlara ulaşılıp ulaşılmadığını ve hangi oranda ulaşıldığını ölçebilecek şekilde tasarlanmıştır.

3.3.10.3. Başarı ölçümleri

Öğrencinin başarısını ölçme ve değerlendirmek (BDY) için doğru, adil ve tutarlı bir değerlendirme yapılması adına gerekli koşullar Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Ön Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği (htps://kms.kaysis.gov.tr/Home/Goster/41945), çerçevesinde belirlenmiş olup, programımızda bu yönergeye göre uygulama yapılmaktadır.

3.3.10.4. İlan

BDY süreçleri, ders tamamlama ve mezuniyetle ilgili koşulların yeterliliği ve ilgili uyarıları (kredi eksikliği) öğrenci bilgi sisteminde öğrenci sayfalarında verilmektedir. Ders seçme ekranında ve akademik form ile öğrenciye sunulmaktadır.
BDY süreçlerin öğrencilere ilan edilme yöntemi;
-Web ve OBS sistemi ile

3.3.10.5. Güvence

Öğrencinin devamını veya sınava girmesini engelleyen haklı ve geçerli nedenlerin oluşması durumunu kapsayan Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Haklı ve Geçerli nedenler Yönergesi hazırlanmış ve (htps://kms.kaysis.gov.tr/Home/Goster/59047) adresinde yayınlanmıştır.
Programda BDY süreçleri uygulanması için güvence yöntemi;
-Süreçlerin ilan edilmesi,

3.3.11. Mezuniyet Koşulları

Öğrenci mezuniyet koşulları ile ilgili, Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Ön Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği (https://kms.kaysis.gov.tr/Home/Goster/41945 ) tanımlanmıştır.

3.3.12. Çıktı Ölçümleri

Öğrencilerimizin program ve ders öğrenme çıktıları ölçüm yöntemine yönelik Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Ön Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği (htps://kms.kaysis.gov.tr/Home/Goster/41945) tanımlanmış olup, programımızda bu yönetmeliğe göre uygulama yapılmaktadır.

3.3.13. BDY

BDY konusunda üniversitemizde Ölçme Değerlendirme becerileri geliştirmek adına tasarlanan ‘Eğiticinin Eğitimi’ programı taslağı hazırlanmaktadır.
BDY konusunda üniversitemizde Ölçme Değerlendirme becerileri geliştirmek adına tasarlanan “Eğiticinin Eğitimi” programı taslağı hazırlanmaktadır.
-BDY yoluyla ölçülmesi sadece akredite olan programlar için yapılır

3.3.14. Öğrenci Hakları

Üniversitemizde, öğrencinin devamsızlığı veya sınava girmeyi engelleyen haklı ve geçerli nedenlerin oluşması durumunu kapsayan Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Haklı ve Geçerli nedenler Yönergesi hazırlanmıştır (htps://kms.kaysis.gov.tr/Home/Goster/59047). Ölçme Değerlendirme Becerileri geliştirilmesinde eğiticilerin eğitimi düzenlenmesi ve tüm öğretim üyelerine bu kapsamda kurs ve sertifikalı eğitimler alması çalışmaları planlanmaktadır.

3.3.15. Öğrenci Şikâyetleri

Programımızda öğrencilerin şikâyetleri dilekçe yoluyla kayıt altına alınmaktadır. Ayrıca; öğrenci bilgi sistemi, şikâyet ve öneri kutuları ve mail yoluyla da öğrenci şikâyetleri alınmaktadır.

3.3.15.1. Şikâyet giderme politikaları

Şikâyete konu hususlar ilgili akademik kurullarda görüşülerek değerlendirilmektedir.

3.3.16. Alan Dışı Öğrenme

Öğrencilerin genel (alana özgü olmayan) program öğrenme çıktılarını kazanmaları ders dışı etkinlikler, uzaktan eğitim koordinatörlüğü kapsamındaki dersler ve kulüp faaliyetleriyle güvence altına alınmaktadır.