3.6.4. Özel Öğrenciler

Bölümümüzde özel yaklaşım gerektiren öğrenciler (Mülteciler, engelli veya uluslararası öğrenciler gibi) için mevcut düzenlemeler ile sağlanan özel hizmetler;

  1. Ders takibi ve çalışmalarına destek olacak gönüllü akran yardımcı atanır.
  2. Dersliklerin ulaşılabilirliği sağlanır.
  3. Engelli öğrencilerin bulunduğu sınıflarda öğretim elemanı ders ile ilgili materyali, öğrencinin özel durumunu göz önünde bulundurarak hazırlar ve ders öncesinde öğrencilere verir.
  4. İşitme engelli öğrenci bulunan dersliklerde oturma düzeni, öğrencinin işitme cihazı kullanıp kullanmamasına bakılmaksızın, öğretim elemanını ve diğer sınıf arkadaşlarını rahatlıkla görebileceği şekilde planlanır.
  5. İşitme engelli öğrenci bulunan dersliklerde öğretim elemanı sunumunu yüzü öğrencilere dönük şekilde ve uygun hızda konuşarak yapar.
  6. İşitme engelli olup, işitme cihazı kullanan öğrenci bulunan dersliklere gürültü nedeniyle oluşan duyma zorluklarını ortadan kaldıran indüksiyon döngü sistemi cihazı yerleştirilir.
  7. Görme engelli öğrencilerin uygulamalı derslerde kullandıkları bilgisayarlarına sesli programlar yüklenir.
  8. Dersin öğretim elemanına bilgi vererek görme engelli öğrencilerin kişisel görüş ve tartışmalar hariç olmak üzere, objektif konuların işlendiği dersleri ses kayıt cihazı ile kaydetmelerine izin verilir.
  9. Görme engelli öğrencilerin görsel materyallerden istifade edemeyecekleri göz önünde bulundurularak, tanımlayıcı, betimleyici ve açıklayıcı sesli öğelerle ders zenginleştirilir.
  10. Görme engelli öğrencilere, dersi takip edebilmeleri için ilgili ders materyalleri (kitap, dergi, test, sunum vb.) bilgisayarlarında sesli olarak dinleyebilecekleri formatlarda (MS Word, Mp3 vb.) ders öncesinde verilir.
  11. Engelli öğrenci bulunan dersliklerde işlenen derslerde, öğretim elemanınca kullanılan eğitim-öğretim materyalleri (slayt, sunum, sinevizyon, tepegöz, projeksiyon vs.) öğrencilerin özel durumlarına göre hazırlanır.
  12. Derste yapılan sunumlara engelli öğrencilerin elektronik ortamda ulaşabilmesi sağlanır.
  13. Engelli öğrencilerin özel durumlarından dolayı alternatif ders talebi ile başvurmaları halinde, ders seçmeli ise eşdeğer bir ders verilir. Dersin eşdeğeri yoksa ya da ders zorunlu bir ders ise, geliştirilen teknik ve programlar yardımı ile aynı ders engelli öğrenciye uyarlanır.

Sınav öncesinde, sırasında ve sonrasında engelli öğrencilerin özel durumlarına uymayan ve başarılarını olumsuz etkileyecek şartları ortadan kaldırmak, eğitim-öğretimde fırsat eşitliğini sağlamak için, destekleyici hizmetlerin gerçekleştirilmesine ilişkin sınav uygulamaları usul ve esasları aşağıda belirtildiği gibidir:

  1. Sınav salonlarının ulaşılabilirliği sağlanır.
  2. Sınavla ilgili yapılacak duyuru ve ilanlarda, engelli öğrencilerin özel durumları göz önünde bulundurulur.
  3. İhtiyaç duyulması halinde, engelli öğrencilerin sınava yardımcı araç-gereçle (işitme cihazı, teleskopik gözlük, büyüteç vb.) ya da tıbbi araç-gereçle (insülin pompası vs.) girmesine izin verilir.
  4. İhtiyaç duyulması halinde yazılı sınavlarda engelli öğrenciye refakat edecek, sınav olunan konunun terminolojisine hâkim bir öğretim elemanı, okuyucu-işaretleyici/yazıcı olarak görevlendirilir.
  5. Görme engelli öğrencilerin isteği doğrultusunda soru kitapçıkları kabartma (Braille) tarzında ya da sesli olarak, kısmi görme engelli olanlar için soru kitapçığı 16-18 puntolarda hazırlanır.
  6. İşitme engelli öğrencilerin sınavları eğer uygunsa tercihen çoktan seçmeli test şeklinde yapılır.
  7. Üniversite Engelli Öğrenciler Birim Koordinatörlüğü işbirliği ile bedensel, görme, işitme, dikkat eksikliği, hiperaktivite, disleksi, disgraf, diskalkuli ve hafif düzeyde zihinsel engelli gibi raporla belgelenmiş engellilik durumlarında, talep etmeleri halinde engeli bulunan öğrencilerin, başkaları tarafından engellenmeyecekleri ve başkalarını engellemeyecekleri bir ortamda tek kişi olarak sınava girmeleri sağlanır.
  8. Engelli öğrenciler için sınav süresi Engelli Öğrenciler Birim Koordinatörlüğü ile iletişime geçilerek öğrencinin durumuna göre belirlenir.
  9. İhtiyaç duyulması halinde engelli öğrencilerin sınav sırasında sınav görevlisi refakatinde tuvalet ihtiyacını karşılamasına izin verilir.
  10. Bedensel engeli nedeniyle yazı yazmakta zorlanan öğrencilere, kayıt cihazı, masaüstü bilgisayar/dizüstü bilgisayar temin edilir, gönüllü akran desteği ya da bölüm öğretim elemanlarından birinin yardımı sağlanır.